Home Reisverslagen Fotoalbums Archief Oracle
Home reisverslagen fotoalbums

Rome, Italie 26-30 april 2007

Donderdag:
Donderdagavond zijn we vanaf Zaventum vertrokken naar Rome. Rond 23 uur zijn we geland, waarna de gereserveerde taxi ons met snelheden van maximaal 180 km per uur zeer snel naar het hotel heeft gebracht. Onderweg naar het hotel zijn we al voorbij het Collosseum gekomen. De komende dagen zullen we nog veel meer van Rome gaan zien. Na het inchecken zijn we direct naar bed gegaan, morgen zouden we voor het eerst de stad in trekken.

Vrijdag:
Tijdens het goede ontbijtbuffet hebben we besloten om vandaag naar de Sint Pieter te gaan. We hopen dat het op een vrijdag minder druk zal zijn dan in het weekend. We hadden bij de balie na gevraagd of het te lopen was, maar daar werden we voor gek verklaard, en we zouden doodmoe aankomen, misschien dan toch maar een taxi pakken? Bij de lift kwamen we twee Nederlanders tegen die al een week in Rome waren, dus besloten we het ook maar eens aan hun te vragen. Het bleek prima te lopen te zijn, zo'n klein half uurtje. Nu durfden we het wel aan om te lopen, en inderdaad na 25 minuten keken we al uit op de Sint Pieter, en helaas ook op de lange rij.

We zijn toch maar aangesloten en de rij schoot aardig op. Helaas duurde de rij naar de koepel wel een stuk langer, maar na anderhalf uur wachten stonden we dan eindelijk in de lift naar de koepel van de Sint Pieter. Met de Lift kon je tot halverwege de koepel komen, daarna waren het nog 320 treden om helemaal bovenin te komen. Miriam bleef hier achter, en Jorg is helemaal naar boven geweest. Het uitzicht was werkelijk prachtig, en vanwege het mooie weer kon je heel Rome overzien. Vervolgens zijn we samen met de lift weer naar beneden gegaan, en kwamen we in de Sint Pieter uit. Wat van boven al te zien was, werd op de begane grond helemaal duidelijk. Echt een gigantisch gebouw, met enorm veel pracht en praal. Alles wanden zijn beschilderd, de vloeren zijn gelegd in Mozaiek, en verder is er erg veel goud verwerkt in de Sint Pieter. Het is mooi om alles eens in het echt te zien. We besluiten als we naar buiten gaan, naar het Vaticaan Museum te gaan. Helaas sluit dit net als we daar aankomen. Hierna zijn we weer teruggegaan naar het hotel. 'S avonds zijn we uit eten geweest. Miriam had als voorgerecht een salami variatie besteld, en kreeg vervolgens een flinke mand met hierin ruim 15 salami's, een mes en een plankje. Dat zag er wel leuk uit, en was zeker ook erg lekker. Als hoofdgerecht had Miriam lasagna met spinazi, en Jorg had Ossobucco besteld. Tenslotte had Jorg nog echte Italiaanse Tiramisu besteld, erg lekker allemaal. Allen zijn er tijdens het eten wel vier verschillende muzikanten langstgeweest, en een rozenverkoper. Zo konden we zeker niet vergeten dat we toeristen waren.

Zaterdag:
Vandaag wilden we naar de Spaanse Trappen, de Trevi fontein, het Pantheon en alles wat we onderweg nog tegen zouden komen. Na een goede nachtrust, een lekker ontbijt gingen we weer op pad. Het weer was wederom heerlijk zonnig, en net niet te warm. We zijn eerst naar de Spaanse trappen gelopen, hier hebben we even naar de drukte gekeken, een foto genomen, en toen maar weer verder gegaan. We hoefden niet zo nodig naar boven, dus dat hebben we dan ook niet gedaan. Vervolgens zijn we via Palaazo Chigi en het Mausoleo Augusto naar Piazza del Popolo gelopen, en hier aangekomen was het tijd voor een terasje. Via het park zijn we naar het exclusieve deel van Rome gegaan, de via Veneto, het ene vijf sterren hotel naar het andere, en de winkels deden hier niet voor onder. Ook de auto's werden hier een tukje duurder. Via Barberini zijn we naar de residentie van de president van Italie, het Piazza del Quirinale gegaan. Hier hebben ook verschillende pausen gewoond. Toen we daar aankwamen, was er toevallig een wisseling van de wacht bezig. Dit deed me meer aan een aflevering va Alo Alo denken, dan aan een serieuze ceremonie. Ik zag het ale helemaal voor me, dat tijdens de ceremonie opeens klonk, 'It is I, Leclerc..', helaas bleef dit slechts mijn fantasie. Hierna zouden we bij de Trevi fontein uitkomen, en aan het geluid te horen, kwamen we al aardig in de buurt. Wat een drukte zeg. Maar het moet ook gezegd worden, het is een erg mooie fontein.

Via de veel te dure winkels zijn we naar het Pantheon gegaan, ook hier was het weer een enorme drukte. We zijn het Pantheon ingegaan, en toen we er net vijf minuten in waren, werden we weer weggestuurd, want er begon een dienst. Nog even op mijn allerbeste Italiaans een ijsje gekocht bij een Gelateria, en toen weer terug naar het hotel. 'S avonds zijn we gaan eten bij een restaurant dat uit keek op het Pantheon. Hier hebben we beiden aan de Italiaanse Risotto gezeten, en dit smaakte werkelijk heerlijk.

Zondag:
Vandaag staat in het teken van het Colosseum. Eerst zijn we naar het Forum Romanum gegaan, het politieke commerciele en religieuze middelpunt van het oude Rome. Vandaag blijkt het warmer te zijn dan de vorige dagen, want zlefs als je stilstaat begin je al te zweten. Helaas is het ook vandaag weer erg druk, maar ja, ook daar wen je aan. Er zijn verschillende opgravingen te zien, van de hoofdstraat, de tempels van Julius Ceasar,Antonius, Nero, enz, het senaatgebouw de Curia, en zo kan je nog wel even doorgaan. Via het Forum kun je naar het Palatino. Hier woonden de allereerste Romeinen, en op deze heuvel zijn voor de verschillende heersers hun paleizen gebouwd. Het valt inderdaad op hoe groot alle verblijven geweest zijn. Na het Palatino zijn we naar het Colosseum gegaan. Ook hier stond weer een erg lange rij, maar wij hadden een geheim wapen, de zwangerschap van Miriam. We zijn naar het begin van de rij gelopen, en hier werden we direct doorgelaten, goed gedaan kleintje. Het colosseum is vooral mooi als je je voorstelt wat zich hier vroeger heeft afgespeeld. Een stadion met 50.000 man publiek, die allen komen om vermaakt te worden. Dat hierbij vele mensen- en dierenlevens zijn gesneuveld maakte niets uit. Als het te warm was werd er een zeil gespannen over het Colosseum, en er werden zelfs zeeslagen nagespeeld.

Na het Colosseum zijn we nog langst Domus Aurea, het gouden huis van Nero gelopen, hebben we nog de Santa Maria Maggiore bezocht, waar ook net een dienst begon, en zijn we via het Piazza Della Republica terug naar het hotel gegaan. 'S avonds hebben we hoe kan het ook anders pizza gegeten.

Maandag:
Vandaag vliegen we om kwart voor vijf weer terug, tot twee uur hebben we nog de tijd om iets te doen. We besluiten om terug te gaan naar het Vaticaan om het Vaticaan museum en de Sixtijnse kapel te bezoeken. Vandaag is het weer wat minder, en het dreigt te gaan regenen. Helaas is het enorm druk bij het Vaticaan. Om het museum in te gaan staat, naar we later hoorden een rij van ruim 2 kilometer. Dat gaan we dus nooit halen om op tijd weer terug te zijn bij het hotel. We lopen de rij voorbij naar de ingang. Hier wordt opgemerkt dat Miriam zwanger is, en yes we mogen naar binnen, waar tien minuten later de kaartverkoop begint. Wederom goed gedaan kleintje. We zijn nu binnen en er worden enkel nog groepen toegelaten. We kopen de eerste kaartjes van de dag, en gaan het museum in. Wat een pracht en praal. Alle plafonds zijn schitterend bewerkt, we bezoeken pauselijke appartementen, bekijken de kunst en de beelden. Ondertussen zien we dat het buiten hard is gaan regenen, en we hebben medelijden met de mensen die nu buiten in de rij staan. Uiteindelijk komen we in de Sixtijnse kapel terecht, en ik moet zeggen dat dit dit anders had verwacht. Het is er mooi, maar in de overige delen van het Vaticaan is meer luxe en rijkdom terug te vinden. De beschilderingen zijn weer wel schitternd. Hoewel het hier eigenlijk doodstil moet zijn, is er constant een geroezemoes. De wachters proberen dit op te lossen door om de minuut in hun handen te klappen en Silenzo te roepen. Dit heeft echter maar weinig effect. Na de kapel gaat het museum nog verder met het tonen van alle schatten. Als we weer naar buiten gaan regent het nog steeds, en ja de mensen staan ook nog steeds in de rij. Op de weg terug naar het hotel koopt Miriam nog een echte Prada tas, bij zo'n zeer betrouwbaar uitziende verkoper, die nog andere tassen heeft, in een grote zak, net niet buiten het zicht. Alleen de prijs komt niet overeen met een echte Prada??

We komen terug bij het hotel, en binnen tien minuten is onze taxi er om ons weer terug naar het hotel te brengen. Ook deze taxirit lijkt meer op een wedstrijd dan een rustig taxi ritje, via binnendoorweggetjes, elk vrij gaatje dat de chauffeur kon vinden, en over busbanen en vluchtstroken komen we wonderwel heelhuids aan op het vliegveld. Ons vliegtuig heeft geen vertraging, en na een goede vlucht komen we 's avonds weer thuis aan.

Rome is een erg mooie stad, met heel veel bezienswaardigheden, en natuurlijk met het Vaticaan. Telkens als je weer een bocht omgaat zie je weer een nieuw prachtig statig gebouw, met een fontein of een obelisc ervoor. Helaas was het wel erg druk in de periode dat wij er waren.

Klik hier om naar het fotoalbum van Rome te gaan.