Home Reisverslagen Fotoalbums Archief Oracle
Home reisverslagen fotoalbums

Reisverslag Alaska juni/juli 2006

Hieronder staat het reisverslag van onze rondreis door Alaska.

Dag Datum Programma
1 16-Jun-06 vlucht Amsterdam – Detroit - Anchorage, welkom door onze lokale agent
We hebben goede vluchten gehad, we hebben allebei wat kunnen slapen, en na een reis van ongeveer 22 uur zijn we aangekomen in Anchorage.

2 17-Jun-06 ophalen huurauto en rit naar Denali National Park
Vanochtend om 9.00 uur hebben we onze Pontiac G6 opgehaald. Een auto met een automaat, dus helaas hebben we al verschillende keren tegen de voorruit aangeplakt gezeten, dit omdat Jorg gewend is om ook met zijn linker voet te rijden. Het weer is redelijk tot goed, rond de 20 graden. Vandaag moesten we bijna 400 kilometer rijden, dus het werd een lange rit. Onderweg hebben we dan ook verschillende stops gemaakt. Zo zijn we naar een waterval gelopen, waar we kennis mochten maken met het meest gevreesde roofdier van Alaska, de MUG. We zijn al verschillende malen te grazen genomen, maar we hebben er zelf ook een aantal te pakken gehad. De natuur is prachtig, en we hebben al enkele mooie foto's. 's avond's kwamen we aan bij onze Cabin, een mooi houten huisje waar we twee nachten zullen verblijven.

3 18-Jun-06 Tundra Wilderness Tour in Denali
Vandaag om 4.45 uur opgestaan voor de excursie naar Denali National Park. Dit is een berg die altijd bedekt is met sneeuw, een groot natuurpark, en een goede kans om wilde dieren te zien. De natuur was wederom prachtig, zowel onder als boven de boomgrens. In de verte hebben we arenden, kariboe's en dahl sheeps gezien. Van heel dichtbij kregen we een grizzly beer te zien. Deze liep ongeveer 10 meter van de bus vandaan, en liet zich prima fotograferen en filmen. Het is mooi om zo vroeg in de reis al een grizzly gezien te hebben. Op de terugweg zagen we nog een kudde dahl sheeps van dichtbij. Deze schapen leven op bergen waar normaal andere dieren niet kunnen leven door de helling.

4 19-Jun-06 ochtend vrij in Denali, middagrit naar Fairbanks
Onze vrije ochtend in Denali hebben we benut door een fikse wandeling te maken; we hoopten elanden en bevers te zien maar het enige wild wat we tegenkwamen waren Amerikanen en die hadden we al eens eerder gezien. 's Middags stond er een rit naar Fairbanks op de planning; een schitterende autorit naar de 2e grootste stad van Alaska. In Fairbanks ligt een pretpark waar de toegang gratis is; zoals echte hollanders behoren te doen .... zijn we naar dit park gegaan. In dit park heerlijk zalm van de bbq en heilbotkibbeling gegeten. Helaas ook weer helemaal lek gestoken, dit gaat misschien voor jullie lezers vervelen maar je zou de maanlandschappen op onze hoofden eens moeten zien !!!

5 en 6 20-Jun-06 en 21-Jun-06 2-daagse excursie Brooks Range
Een excusrsie waar we echt naar uitkeken een trip naar the Artic Circle. Met een 10 persoonvliegtuigje zijn we naar Coldfoot gevlogen dit is een kamp waar ze toeristen de gelegenheid bieden om in een barak een tukkie te doen. Wij hadden geluk en hadden een barak met eigen wc en douche dus eigenlijk best wel luxe (de muffe geur buiten beschouwing gelaten). Na een rondje door het kamp te hebben gelopen en even met de sledehonden te hebben gespeeld was het alweer bedtijd want om 6:30uur werden we weer verwacht voor een tocht de bergen in. Brooks Range is een bergketen die loopt tot de Artic Ocean; zover zijn we niet gegaan maar we zijn een heel eind de bergketen in gereden en hadden het geluk om diverse Elanden langs de kant van de weg te zien. De vergezichten waren echt onvoorstelbaar mooi en hoe noordelijker we kwamen des te kouder het werd en dus lag daar ook nog behoorlijk wat sneeuw op de bergen maar toch denken we dat het nog steeds 10 graden was dus ons hoor je absoluut niet klagen. Toen we terugkwamen van onze excusrsie heeft Jorg het voetballen kunnen kijken, maar het was helaas geen mooie wedstrijd. Uiteindelijk zijn we weer in het 10 persoonsvliegtuig gestapt om terug te vliegen naar Fairbanks; in Fairbanks gaan we genieten van de langste dag van het jaar; inmiddels zijn we wel gewend aan het feit dat het hier ongeveer 45 minuten per nacht schemert maar vandaag is de dag dat het helemaal niet donker zal worden en zelfs niet zal gaan schemeren, we zijn benieuwd.

7 22-Jun-06 rit naar Chitina, uitvalsbasis voor Wrangell St. Elias
Vandaag was vooral een dag van het reizen, we moesten ongeveer 500 kilometer overbruggen, en dit kostte ongeveer 8 uur. We hadden echter wel tijd om bij kerstman op visite te gaan in het plaatsje North Pole. Gelukkig was hij samen met zijn vrouw thuis, en om dit te bewijzen zijn we samen met de kerstman en zijn vrouw op de foto gegaan. Het was vooral erg leuk om de kleine Amerikaanse kinderen te zien staren naar hun Santa Clause. Hierna volgde een regenachtige tocht door de bergen naar Chitina (spreek je uit als Chitna.)

8 23-Jun-06 bushplane naar McCarthy
McCarthy is een dorpje met 25 inwoners, en alleen bereikbaar via en slechte gravelweg, of via kleine vliegtuigen. Wij gingen gelukkig met zo'n bushplane. In ons vliegtuig was plaats voor 6 personen, en iedereen kon aan het raam zitten. Helaas was er geen catering aan boord, maar het uitzicht maakte dit ruimschoots goed. We vlogen laag door de besneeuwde bergen, en hadden prachtig uitzicht over de oude kopermijn en twee gletsjers. 'S avonds hebben we nog een wandeling gemaakt die wat korter uitviel dan geplanned vanwege de vele muggen. Ondertussen hebben we toch maar muggenhoedjes gekocht, het ziet er wel niet uit, maar je hoofd is in ieder geval vrij van muggen.

9 24-Jun-06 vrije dag McCarthy
In de stralende zon zijn we vandaag de gletsjer op geweest voor een stevige wandeling van 6 uur. Omdat we hier op het ijs gingen lopen, hadden we stijgijzers gekregen om onder onze schoenen te binden. Hierdoor konden we zonder veel te glijden en te glibberen over de gletsjer wandelen. Op de gletsjer was het duidelijk een aantal graden kouden dan in de bossen, en ook Jorg was blij dat hij vier lagen kleding aan had. Het was heel bijzonder om hier te lopen, je loopt over een grote berg ijs, en om je heen zijn groene bergen, en voor je zie je de gletsjer tussen twee bergtoppen tevoorschijn komen. Wat ook heel apart was, waren de zwembad blauwe spleten die her en der op de gletsjer te zien waren. Toen we zo'n klein blauw privezwembadje aan het bekijken waren, hoorden we plotseling een doffe dreun. Onder ons brak (waarschijnlijk) een stuk ijs af, of ontstond een scheur. Wij konden hier echter niets van zien. We waren net op tijd terug om de volgende excursie mee te kunnen maken, die door dezelfde gids gedaan werd. het mijngebouw dat we vanuit de lucht hadden gezien, konden we nu van binnen gaan bezichtigen. In deze molen werd het koper gescheiden van het gesteente, en ondanks dat er niet veel meer van het gebouw gerestaureerd was, hebben we wel een goed idee gekregen hoe er toen gewerkt werd, en hoe zwaar het geweest moet zijn. Uiteindelijk zijn we vandaag 12 uur op excursie geweest, zijn we allebei doodop, maar hebben we een prachtige dag beleefd.

10 25-Jun-06 bushplane terug naar Chitina, rit naar Valdez
Met hezelfde vliegtuig vlogen we vandaag weer terug naar Chitina, Jorg moest assisteren als co-piloot, maar we leven allemaal nog, dus blijkbaar is er niets verkeerd gegaan (behalve die looping misschien). Eenmaal weer met beide benen op de grond, stond ons een rit naar Valdez te wachten. Dit dorp schijnt het Zwitserland van Alaska te zijn, maar aangezien we daar ook nog nooit geweest zijn, kunnen we daar niet over oordelen. Helaas regende het vandaag weer flink, en als het in Zwitserland ook zo regent hoeven we daar niet naartoe. 'S avonds zijn we op z'n Amerikaans met de auto naar een restaurant gereden, wat op vijfhonderd meter van ons hotel af lag.

11 26-Jun-06 boottocht Columbia & Meares Glacier
Vandaag zou weer een hoogtepunt moeten worden, en inderdaad, ook vandaag was het prachtig. We hebben een boottocht van 9 uur gemaakt, hebben veel dieren gezien en zijn naar 2 gletsjers gevaren. We hebben walvissen, dolfijnen, zeeotters, arenden, zeeleeuwen, drie kleine zwarte beren, haaien, en vele soorten vogels gezien. Op weg naar de eerste gletsjer zagen we brokken ijs in het water liggen, en naarmate we de gletsjer meer naderden, werden dit er steeds meer. Ook werd het steeds kouder. We konden de gletsjer tot 10 kilometer naderen, hierna werd onze doorgang versperd door ijsrotsen. Dit was wat we ons vooraf bij Alaska hadden voorgesteld. De tweede gletsjer had veel weg van een muur die 250 meter uit het water oprees. Terwijl we hier naar keken, braken regelmatig delen van het ijs van de gletsjer af, even later gevolgd door een licht vertraagde donder. Omdat we zelf alleen maar hoefden te genieten, was het vandaag een erg relaxte en mooie dag. 's Avonds zijn we nog een stuk gaan rijden om de omgeving een beetje te verkennen. Bij een zalmkreek (waar we geen zalm hebben gezien) zagen we 2 grote visarenden rustig in een boom zitten, we hadden al arenden vanaf de boot gezien maar lang niet zo dichtbij als deze 2. We hebben ongeveer 10 minuten van deze beesten staan te genieten en zijn daarna naar ons hotel teruggereden.

12 27-Jun-06 door de Matanuska Valley naar Knik River Lodge
Vandaag was het Miriam haar verjaardag. We willen iedereen bedanken voor de leuke mailtjes. Omdat vandaag ook weer een flinke afstand afgelegd moest worden, was vandaag vooral een reisdag. Toen we bij onze lodge aankwamen had de Nederlandse tamtam haar werk gedaan, en hingen er ballonnen aan ons huisje. Onze buren, Frans en Carolien hadden zelfs een kadootje voor Miriam gekocht. Het hotel had ook een kadootje geregeld, want de huis-eland met jong liepen eerst door de rand van het bos langs ons huisje, en even later parreerden ze nog even lang het kampvuur. HEt was een erg leuke ervaring om 's nachts om 1 uur in het licht bij een kampvuur te zitten. Al met al toch een mooie afsluiting van Miriam haar verjaardag.

13 28-Jun-06 vrije dag Hatcher Pass, verblijf in lodge
Officieel stond in de reisomschrijving dat vandaag een mooie dag zou zijn voor een rustdag, maar daar wilde wij niets van weten. We zijn waarschijnljk maar 1 keer in Alaska en daar willen we zoveel mogelijk uithalen. Dus er weer opuit getrokken... Allereerst hebben we een mijndorp bezocht, dit mijndorp was gericht op het delven van goud (toch weer anders als in McCarthy). Ook dit dorp was erg vervallen maar er was al wel meer gerestaureerd als in de andere mijn die we bezocht hebben. Hierna zijn we begonnen aan een wandeling van zo'n 25 kilometer maar de benen van Miriam wilde niet echt mee dus na een kilometer of 6 zijn we omgedraaid (waardoor je stiekem toch weer 12 kilometer hebt gelopen voor je bij de auto bent).

14 29-Jun-06 via Anchorage naar Seward
We reden bij onze lodge weg en we waren nog geen 5 minuten onderweg en toen liep er aan de kant van de weg een kleine wolf de struiken in, helaas moesten we toen de camera nog pakken en was de wolf al gevlogen. Na ongeveer 5 minuten kregen we een 2e kans want toen stak er een vos de weg over, deze gunde ons wat meer tijd en we hebben 'm vast kunnen leggen met de camera. Op naar Seward. 's Avonds zijn we naar de Exitglacier geweest. Een glestjer die erg aan het smelten is maar zeker de moeite waard was om te bezoeken. Toen we naar boven aan het lopen waren kwamen we op het idee om de volgende dag een wandeling te gaan maken naar het Harding Icefield. Dit is een ijsvlakte van 400 vierkante mijl en de Exitglacier is een uitloper van deze vlakte.

15 30-Jun-06 vrije dag Seward
Nou daar ging ie dan op naar het Harding Icefield. We hadden ons goed ingelezen en wisten dat we ongeveer 5 tot 8 uur nodig zouden hebben voor de tocht. De tocht omhoog was 6 kilometer en in deze 6 kilometer steeg je 1 kilometer, best pittig dus. De laatste 2 kilometer ging door de sneeuw en na ongeveer een halve kilometer is Miriam afgehaakt, maar Jorg heeft het wel volbracht. Omdat we tussen de wolken liepen was het zicht helaas niet zo heel goed. Het zicht op de reuze bergmarmot (op 2 meter afstand) en de zwarte beer (100 meter afstand) die we tegenkwamen was daarentegen wel heel goed. Na 6 uur waren we weer beneden bij onze auto, moe maar voldaan.

16 01-Jul-06 rit naar Homer
Heerlijk weer een keer een korte rit in het vooruitzicht. Ook vandaag hadden we weer geluk toen we net onderweg waren liep een moeder eland met haar jong langs de weg, we waren gelukkig weer op tijd met onze camera (hoe langer je hier bent hoe sneller je wordt) Vroeg in de middag zijn we aangekomen in Homer en we hadden dus voldoende tijd om uit te gaan zoeken wat we morgen op onze vrije dag kunnen gaan ondernemen. Homer staat bekend om de vele visarenden die hier zitten en de vele mogelijkheden om beren te gaan bekijken. We hebben al wel een aantal beren gezien maar we horen toch ook wel hele leuke verhalen van mensen die hier in Homer een berenexcusie hebben gedaan. Toch maar eens gaan informeren of wij morgen met zo'n excursie meekunnen .... Na een aantal aanbieders te hebben bezocht hebben we er 1 gevonden waarmee we meekunnen. We vliegen naar een eiland waar heel veel grizzlies schijnen te zitten en zullen zien wat de dag ons gaat brengen.

17 02-Jul-06 vrije dag Homer, berenexcursie
Vanochtend om 9 uur begon onze berenexcursie. Na een vlucht van een half uur in weer een bushplane landde ons vliegtuigje op een strandje van 20 meter breed. Uit de lucht hadden we reeds enkele beren gezien, dus het zag er allemaal goed uit. Nadat we uitgestapt waren bleek dat ons vervoer van de dag aan quad was, met hierachter een aanhanger, en daar mochten we in gaan zitten. Eerst liepen we nog even naar de grasvelden, en hier zagen we inderdaad al een stuk of 10 beren, wel redelijk ver weg, maar toch. Op weg naar de lodge kwamen we alweer een beer tegen, deze trok zich niets van ons aan dus konden we aardig dicht bij komen, zo'n 15 meter zat er tussen ons en de vrouwtjes beer. Het zijn echt prachtige beesten. Toen we vervolgens weer verder gingen vertelde de gids, dat we vandaag waarschijnlijk niet dichterbij zouden kunnen komen als we zojuist hadden gedaan. Nou, de gids had het mis. Na een stukje met de quad vervoerd te zijn, en reeds verschillende beren gezien te hebben, zowel van dichtbij als van ver, besloot de gids om de quad te parkeren en een stukje te gaan lopen, om zo dichter bij de kleine beren te kunnen komen. we zagen een beer met een eenjarig jong, en in de verte zagen we nog 2 driejarigen. Deze beren waren zo nieuwsgierig dat ze telkens op hun achterpoten gingen staan om ons beter te kunnen zien en ruiken. Vervolgens speelden ze samen weer even verder, en kwamen ze steeds dichterbij. Na samen in een beekje te hebben gespeeld, besloot een beer dat hij nu toch wel eens wilde weten wat er nu al een half uur naar hem stond te kijken. Hij kwam telkens wat dichterbij, tot uiteindelijk er slechts 5 meter tussen de beer en ons over bleef. Hier vond de gids het welletjes, en door 'Wow Bear' te roepen probeerde hij de beer te verjagen. Toen dit nog niet hielp, moesten we allemaal met onze armen boven ons hoofd gaan staan om groter te lijken. Na nog twee waarschuwingen droop de beer dan toch af. Beren van dichtbij zien is erg leuk, maar het moet nu ook weer niet overdreven worden. Toen de gids daarna vertelde dat een beer 30 meter in 2 seconden af kan leggen, beseften we pas, dat hij net wel erg dichtbij was. Maar goed, wij zouden terug lopen naar onze quad, en vervolgens gaan lunchen. Eenmaal in de buurt van de quad, bleek een volwassen mannetje vlakbij de quad een heerlijke slaapplaats gevonden te hebben. Hierdoor konden wij dus geen gebruik meer maken van onze quad. Na in ongeveer een half uur heel voorzichtig om de beer heengelopen te hebben, waren we weer op veilige afstand van de beer. Helaas moesten we wel de quad achterlaten, want die stond te dicht bij de beer. Nu moesten we te voet terug naar de lodge, waar we dan ook ook twee uur later dan verwacht aankwamen om onze verlate lunch te nuttigen. Na de lunch vlogen we weer terug naar Homer, en was onze prachtige berenexcursie helaas weer voorbij. Uiteindelijk hebben we vandaag 27 verschillende beren gezien, wat een plaatselijk record was, en het weer was prachtig.

18 03-Jul-06 rit naar Anchorage
Vandaag moesten we weer terug naar Anchorage, wat tevens onze eindbestemming van onze vakantie is. 'S avonds hebben we afgesproken met Frans en Jackie, en met Frans en Carolien. Dit zijn twee stellen die vrijwel dezelfde reis maakten, en waar we veel mee op getrokken hebben, en veel plezier mee hebben beleefd. Zij vlogen een dag eerder dan ons terug, en het was hun laatste avond. We hebben gezellig en heerlijk gedineerd, de Alaskaanse zalm beviel wederom prima.

19 04-Jul-06 vrije dag Anchorage
Independence Day. Omdat het in Ancharage niet donker wordt, is er hier helaas geen vuurwerk. Wel zien we allemaal Amerikanen uitgedost als Amerikaanse vlaggen, dat ziet er wel grappig uit, je kan het een beetje vergelijken met koninginnedag. Verder stond vandaag vooral in het teken van shoppen en inpakken. Vannacht vliegen we weer terug naar Seattle, om overmorgen weer in Nederland aan te komen, dat krijg je door 10 uur tijdsverschil. We hebben een geweligde reis gehad, met als hoogtepunten; De gletsjerwandeling in McCarthy, The Prince William Sound cruise in Valdez, en de berenexcursie in Homer. Verder rijdt je van vergezicht naar vergezicht, en het blijft altijd leuk om wilde dieren in hun natuurlijke omgeving te zien.

20 05-Jul-06 vlucht en 06-Jul-06 terugvluchten naar Seattle en Amsterdam
Na twee lange, maar rustige vluchten zijn we op 6 juli om 07.30 uur aangekomen op Schiphol, en komt er zo een einde aan deze mooie vakantie.